Temel Kavramlar

el-Mizan dünya sözleşmesi çerçevesinde kullanılan kavramlar için tanım ve açıklamalar bulabilirsiniz burada:

AHLÂK

İnsanın iyi veya kötü olarak vasıflandırılmasına yol açan mânevî nitelikleri, huyları ve bunların etkisiyle ortaya konan iradeli davranışlar bütünü; bunlarla ilgili ilim dalı.

FESAD

Tabii dengenin, sosyal düzenin ve ahlâkî yapının bozuluşunu ifade eden bir terim.

HÂLİK/YARATAN

“Yaratmak” anlamındaki halk masdarından sıfat olup “yaratan” demektir. Arap dili uzmanları, halk kelimesinin temel mânasının “takdir” olduğunu kabul ederler. Mütercim Âsım Efendi’nin takdire verdiği Türkçe karşılık ise “oranlamak ve ölçümlemek”tir.

İSRAF

Gerçek, meşrû ve mâkul olanın dışına çıkma, itidalden sapma anlamında bir kavram.

KEVN ve FESAD

Tabiat alanındaki oluş ve bozuluşu ifade eden felsefe terimi.

MAKÂSİDÜ'ş-ŞERÎA

İslâm'ın getirdiği hükümlerin gayeleri.

MİZAN

Allah’ın kâinatı yaratıp yönetmesindeki ölçü ve âhenk anlamına da gelen Kur’an terimi.

SORUMLULUK

Türkçe sormak fiilinden türetilen yeni bir kelime olan sorumluluk (Ar. mes’ûliyyet) hukukta “uyulması gereken bir kurala aykırı davranışın hesabını verme, tazminatla yükümlü tutulma, işlenmiş bir suçun gerektirdiği cezayı çekme”.

SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA

Bu kavram resmî olarak ilk kez 1987 yılında Norveç Başbakanı Gro Harlem Brundtland’in başkanlığında Dünya Çevre ve Kalkınma Komisyonu (WCED) tarafından yayımlanan “Ortak Geleceğimiz” (Brundtland Raporu) adlı raporda kullanılmıştır. 

TÜKETİM AHLÂKI

Tüketim ahlâkı: Allah'ın nimetlerini israf etmemektir.

KEVN

Sözlükte “var olmak, vuku bulmak, meydana gelmek” anlamında masdar olan kevn kelimesini sûfîler terim olarak farklı mânalarda kullanmışlardır.

ÇEVRE AHLÂKI NEDİR?

Çevre ahlâkı yeni bir konu olup Ahlâk Felsefesi’nin alt dalı olarak ele alınmaktadır.