Temel Kavramlar
el-Mizan dünya sözleşmesi çerçevesinde kullanılan kavramlar için tanım ve açıklamalar bulabilirsiniz burada:
AHLÂKİnsanın iyi veya kötü olarak vasıflandırılmasına yol açan mânevî nitelikleri, huyları ve bunların etkisiyle ortaya konan iradeli davranışlar bütünü; bunlarla ilgili ilim dalı. |
FESADTabii dengenin, sosyal düzenin ve ahlâkî yapının bozuluşunu ifade eden bir terim. |
HÂLİK/YARATAN“Yaratmak” anlamındaki halk masdarından sıfat olup “yaratan” demektir. Arap dili uzmanları, halk kelimesinin temel mânasının “takdir” olduğunu kabul ederler. Mütercim Âsım Efendi’nin takdire verdiği Türkçe karşılık ise “oranlamak ve ölçümlemek”tir. |
İSRAFGerçek, meşrû ve mâkul olanın dışına çıkma, itidalden sapma anlamında bir kavram. |
KEVN ve FESADTabiat alanındaki oluş ve bozuluşu ifade eden felsefe terimi. |
MAKÂSİDÜ'ş-ŞERÎAİslâm'ın getirdiği hükümlerin gayeleri. |
MİZANAllah’ın kâinatı yaratıp yönetmesindeki ölçü ve âhenk anlamına da gelen Kur’an terimi. |
SORUMLULUKTürkçe sormak fiilinden türetilen yeni bir kelime olan sorumluluk (Ar. mes’ûliyyet) hukukta “uyulması gereken bir kurala aykırı davranışın hesabını verme, tazminatla yükümlü tutulma, işlenmiş bir suçun gerektirdiği cezayı çekme”. |
SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMABu kavram resmî olarak ilk kez 1987 yılında Norveç Başbakanı Gro Harlem Brundtland’in başkanlığında Dünya Çevre ve Kalkınma Komisyonu (WCED) tarafından yayımlanan “Ortak Geleceğimiz” (Brundtland Raporu) adlı raporda kullanılmıştır. |
TÜKETİM AHLÂKITüketim ahlâkı: Allah'ın nimetlerini israf etmemektir. |
KEVNSözlükte “var olmak, vuku bulmak, meydana gelmek” anlamında masdar olan kevn kelimesini sûfîler terim olarak farklı mânalarda kullanmışlardır. |
ÇEVRE AHLÂKI NEDİR?Çevre ahlâkı yeni bir konu olup Ahlâk Felsefesi’nin alt dalı olarak ele alınmaktadır. |