Nasıl Başladık?

Al-Mizan: Dünya Çevre Sözleşmesi
İklim değişikliği ve gezegene yönelik diğer tehditlerle mücadele eden yerel, bölgesel ve uluslararası eylemleri güçlendirmek amacıyla çevreye İslami bir bakış açısı sunan bir metindir. Bu Çağrının geliştirilmesi ve benimsenmesine İslam âlimlerini ve Müslüman kurumları dâhil etmek için küresel bir çabadır.

Al-Mizan- Dünya Çevre Sözleşmesi, tabiatın korunmasını yöneten ilkelerin mevcut zorlukları karşılayan bir biçimde yeniden ifade edilmesidir. İnsan varoluşunun toplumsal düzeninin ardındaki ahlaki boyutu inceler.  Allah'ın yarattığı dünyanın kalp atışlarıyla uyum içinde çalışarak günümüzde nasıl hayata geçirilebileceğini araştırır.

Çevrecilik, İslam'ın damarlarına derinden yerleşmiştir. Kişisel davranışlarımızda; başkalarıyla olan ilişkimizde kendini gösterdiği gibi, tabii dünya ve diğer canlı varlıklarla olan ilişkimizde duyarlı olmakla ilgilidir. 
Yunus Emre'nin "Yaratılanları severiz, Yaratan’dan ötürü" deyişi bunu çok güzel özetler

Bu ilkeler, Hz. Peygamber örneğinde İslam Dünyagörüşünün bir göstergesi olarak bir dizi kural ve kurumlar şeklinde İslam Medeniyetine ruh ve şekil verdi.
İslam Çevre bilinci ve ahlakı Kur'an'a dayanır; toplum yararını teşvik etmek, her tür kötülükten sakındırmak ve her zaman ölçülü davranmak (mizan) olmak üzere üç kategoriye ayrılabilir:

“Sizden, hayra çağıran, iyiliği emreden ve kötülükten men eden bir topluluk bulunsun. İşte kurtuluşa erenler onlardır.” (Al-i İmran, 3:104).

el-Mizan: Dünya Çevre Sözleşmesinin Muhtevası

Metin, dünyanın mevcut durumunun değerlendirilmesiyle başlıyor ve muhataplar bu durum üzerinde derinlemesine düşünmeye (tefekkür) davet ediliyor. İnsanlık mirası zikredilerek küresel iklim değişikliğinin sonuçlarına dikkat çekiliyor. Durum ne olursa olsun, Müslüman çevreciler olarak bir çözüm bulacağımızdan ve bu krizin üstesinden gelme konusunda “Ümit var” olduğumuz vurgulanıyor. Ana başlıklar ise şöyle:

2. Kozmos ve Dünya Üzerindeki İşaretler: Entegre Bir Yaklaşım
2.2.Allah'ın birliğinin tasdiki olan tevhid, İslam ahlakının temel taşıdır
2.6. Rahmân olarak Allah: Kozmik Denge
2.10. Al-Mīzān: Denge ve Karşılıklılık
   2.12 Umem: Topluluklar
2.13 Hurmah: Dokunulmazlık
2.14 Al-Fitrah: insanlığın ezeli tabiatı ve sorumluluk
2.17 Hilafet fi 'l-Ard: Yeryüzünde Vekil harçlık: Bütünün Refahı
2.25 Yeryüzünde Yavaşça Yürüyün
3. Önemseme: Herkese Karşı Nihai iyilik için Çalışmak: Ethos ve Ahlak
3.1 Tevhid'in Ahlaki Boyutları: Allah'ın Birliği.Takva: Saygı, Özen ve Dikkatli Tutum.
İhsan: Mümkün olan en iyi
 3.4 Rahmet: Merhamet-
3.5 Şükür: Minetteralık, Şükür etmek-
3.6 Rahman'ın İşaretlerine Karşılık Vermek.
3.7 Rahmân'ın Alâmetlerini Anlamak.
3.9 Yaratılışın Tecrübi olarak Kavranışı
3.12 Manevi Uygulamalar: 3.13 Şehadet, 3.14 Namaz, 3.15 Zekât, 3.16 Oruç, 3.17 Hac
3.18. Çevre konusundaki Baş Örneğimiz: Âlemlere Rahmet Bir Peygamber: Hz. Muhammed (sav)
4. Eşitlik / Adalet / Adalet: Refahı Yeniden Düşünmek, Kalkınma ve Yaşam Tarzı, Yaşamın Kaynakları, Yaşam Kaynaklarını Kullanmada Hesap Verebilirlik
4.14 İntifa Hakkı Olarak Mülkiyet
4.15 Zarar vermemek-
Su ve Diğer Yaşam Kaynakları Hakları
Borç Batağında Bir Dünya: 4.20. Faiz, 4.21. Zekât, Ölçülü Yaşamak
 4.23. Takāthur: Aşırı tüketim, 4.24 Açık, Adil Bir Ekonomi, 4.25 Şura
5. Dünyayı Eğitmek: Dinin Günümüzdeki Önemi
5.1 Bir Gemi Olarak Dünya, 5.4 Şeriat'ın Nihai Amaçları, 5.5 Yararları ve Zararları, 5.6 Türlerin Yok Edilmesi, 5.7 Hayvan Refahı ve Hayvan Hakları-
Yemeğimizi Hasat Etmek: Helal ve Tayyib: 5.10 Avcılık ve Balıkçılık,  5.11 Zararlılar ve istilacı yabancı türler, 5.12 Genetiği Değiştirilmiş Organizmalar, Yaşam Kaynaklarını Korumak, 5.14 İslami kozmolojide Haremeyn, 5.15 İki Haremin (Mekke-Medine) korunması için planlama, 5.16 Hima, 5.21 Yabani Alanların ve Vahşi Doğanın Değeri, 5.22 Harīm Bölgeleri: Çevresel İrtifaklar ve Yeşil Kuşaklar, 5.23 Evkaf: Vakıflar, 5.26 Uluslararası İş birliği ve Çatışma, 5.27 As-Siyāsat ash-Shar‘īyah: Şer’i Temelli Politikalar: İdari Makamların Sorumluluğu, 5.28 Ekolojik Planlama: Tabiattan ilham alarak Tasarım, 5.29 Ekolojik Tasarım: İslam Bahçe Tasarımı Geleneği, 5.30 Hisbe, Hesap verebilirlik, 5.32 Muhtesip, 5.34 Çevre Aktivizmi.
“Önümüzdeki Yol” ile son bulan sözleşme, tüm Müslümanlara umutlarını yitirmeden sorunlarına çözüm bulmak için bireysel sorumluluk yüklenmeye çağrıda bulunuyor.
el-Mizan: Dünya Çevre Sözleşmesi bir dua ile son buluyor:
“Âlemlerin ve içindeki tüm mahlûkatın Rabbinden bize- tüm insanlığa- tür ve bireyler olarak yeryüzünde sebep olduğumuz yıkımı düzeltmemiz, fıtratı bozmayı bırakmamız, Allah'ın dosdoğru yoluna geri dönmemiz için rehberlik etmesini istiyoruz”.